28 August 2010

KLINIK SUDAH JADI FARMASI

Beberapa hari lalu saya ke Klinik Parit Sulong untuk memeriksa anak lelaki saya yang demam dan batuk. Saya sungguh tidak puas hati dengan cara pembantu perubatan itu bekerja.
Dia cuma check suhu badan pada dahi anak saya. Selepas itu ambil ubat.

Kalau keadaannya seperti itu, baik saya ke farmasi.

" Nak cari apa bang?"
" Ubat demam dengan batuk"

Sama tak caranya?

Sebelum itu pada bulan lepas, saya ke klinik kerajaan itu. Pada masa itu jam 4.00 petang.

Saya antara pesakit yang lewat. Selepas saya ada seorang wanita. Saya dengar pembantu perubatan (yang macam OGI juruhebah TV 3 itu) merungut.

Dia bising kepada kakitangan bahagian pendaftaran.

" Kenapa awak ambik pesakit lagi?"
Pada hal masa tu baru jam 4.15 petang.

Jika keadaan seperti ini berterusan, saya pasti orang ramai rela berhabis duit untuk pergi ke Klinik Swasta yang lebih mesra pelanggan. Semasa Encik Hamdan dulu, layanan lagi baik. Kalau anak batuk demam, beliau check sama ada nafas anak saya itu ada asma atau tidak.

Soalnya orang baru ni nak kerja ke tidak? Kalau tak ikhlas eloklah kerja lain sahaja.

2 comments:

Kak Kay said...

Tak apa la walaupun tak tahu siapa sebenarnya KARISMA, yang penting kita masih boleh berhubung di blog ni.Apa nak diherankan memang begitu tabiat sesetengah manusia, masa nak dapatkan keja manis mulut nak jadi pekerja yang berdedikasi, tapi bila dah dapat keja, cam yang Karisma lihat lah.... bekerja kerana ganjaran semata2 bukan dengan keikhlasan..

KARISMA said...

Benar kata Kak Kay itu. Tetapi soal kesihatan ini cukup sensitif, kerana ia melibatkan nyawa.

Jika satu masa, dia kena saman kerana kecuaian, bukankah menyusahkan majikan dia iaitu KERAJAAN itu sendiri.